Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η περίσκεψη, το νόημα και ο πλούτος της Γιορτής




Είναι αλήθεια ότι γίνεται πολλή κουβέντα αυτές τις μέρες, όπως και κάθε χρόνο, για το νόημα της γιορτής των Χριστουγέννων αλλά και της Πρωτοχρονιάς. Δυο εορτών σχεδόν εκ διαμέτρου αντίθετων μεταξύ τους που μόνο ημερομηνιακά προσεγγίζουν.

Η Πρωτοχρονιά είναι μία πανάρχαια γιορτή που σηματοδοτεί την αλλαγή του έτους και εορτάζεται σε κάθε τόπο σε διαφορετική ημερομηνία και με διαφορετικό τρόπο. Η 1η Ιανουαρίου αποτελεί αρχή του έτους στον δυτικό κόσμο και καθιερώθηκε από τον Ιούλιο Καίσαρα το 46 π.Χ. Πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το θέμα ΕΔΩ.


Η εορτή των Χριστουγέννων επισήμως εικάζεται ότι αρχίζει να εορτάζεται ξεχωριστά από τα Θεοφάνεια τον 4ο αι. επί Πάπα Ιουλίου Α' (337-352) οπότε και θεσπίσθηκε ως επέτειος η 25η Δεκεμβρίου, ημέρα εορτασμού των γενεθλίων του Μίθρα και της εορτής του ακατανίκητου Θεού Ήλιου.
Με την επικράτηση της χριστιανικής θρησκείας ως επίσημης της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας έγινε προσπάθεια, συχνά βίαιη και πάντως με σκληρότατους νόμους, αφενός να ξεριζωθούν οι παγανιστικές δοξασίες και εορτές και αφετέρου να επανανοηματοδοτηθούν όσες από αυτές επιβίωσαν με Χριστιανικό νόημα και περιεχόμενο.
Στην πορεία των σχεδόν δύο χιλιετιών αυτό έγινε κατορθωτό αλλά με την απόλυτη σχεδόν επιβίωση των παγανιστικών ή αρχαίων παραδόσεων μέσα σε Χριστιανικό ένδυμα.
Η θεσμική εκκλησία δηλαδή αναγκάστηκε να οπισθοχωρήσει αποδεχόμενη ή ανεχόμενη αυτές τις εορτές, αφού δεν μπορούσε να τις σβήσει, εντάσσοντάς τες στον κύκλο του εκκλησιαστικού έτους – π.χ 12ήμερο, Τριώδιο κλπ.


Ωστόσο μπροστά στο ερώτημα: Τι ακριβώς γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα; Η απάντηση είναι: Την Γέννηση του Χριστού.
Η ημερομηνία είναι αφορμή.
Το περιεχόμενο στους αιώνες θα το δίνει ο καθένας από εμάς προσωπικά, αφού η σχέση με το υπερβατικό και με τον χριστιανικό Τριαδικό Θεό είναι απόλυτα προσωπική.

Εξάλλου η υμνογραφία -πάντα ορθά δογματίζουσα και ψάλλουσα τον λόγο της αληθείας- λέει: «Χριστός γεννάται.»

Γεννάται ο Χριστός χωρίς χρόνο και χωρίς ημερομηνία. Αφού και ο χρόνος είναι ανθρώπινο εφεύρημα για δική μας διευκόλυνση. Χριστός γεννάται και δεν γεννήθηκε απλώς, αφού η Γέννηση είναι η υπερβατική σάρκωση του άχρονου και αχώρητου Υιού και Λόγου του Θεού.  

Δεν είναι απαραίτητο να το πιστέψει κανείς, αφού και η πίστη αποτελεί προσωπική υπόθεση και επιβάλλεται να είναι το αποτέλεσμα απόλυτα ελεύθερης επιλογής.

«Όστις θέλει οπίσω μου ελθείν» είπε ο γεννηθείς και γεννώμενος. Οι λοιπές ιστορικές αμαρτίες της καθεστηκυίας εκκλησίας… ουδεμία σχέση έχουν με τον Κύριο. Σας διαβεβαιώ κι ας έγιναν και γίνονται στο όνομά Του.   

Το βέβαιο είναι πως ετούτες τις μέρες, για άλλη μία χρονιά, η Γέννηση του Χριστού αποτελεί «μέγα σκάνδαλο» και «μωρία» για όποιον δεν μπορεί να προσεγγίσει το υπερβατικό εν τοις μυστηρίοις.

Λογικό μου φαίνεται γι αυτό ας αφήσουμε η κάθε πλευρά την άλλη απετροβόλητη… μέρες που είναι, ε;


Από την άλλη η Πρωτοχρονιά θα αποτελεί πάντα σημείο τομής του δικού μας χρόνου. Σημείο απολογισμού, προγραμματισμού, ελπίδων και μέρα ανταλλαγής ευχών και δώρων.

Το πόση αλήθεια θα έχουν όλα αυτά και το πόσο αντίκρισμα εξαρτάται από εμάς.

Πάντα από εμάς εξαρτιόταν και για να μην έχουμε αυταπάτες, ας αναλογιστούμε πόσες πολλές περισσότερες συμβάσεις και εξαναγκασμούς ήταν αναγκασμένες να ανεχθούν οι προηγούμενες γενιές.

Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά σαν πάντα λοιπόν;  Σαν τα παλιότερα χρόνια; Σαν και τότε που η κατανάλωση -δήθεν- δεν είχε καταπιεί τους ανθρώπους. Σαν και τότε που η ταχύτητα -δήθεν- δεν είχε υπερβεί τα αισθήματα; Σαν και τότε που μόνο ίχνη αλήθειας στόλιζαν, σαν πολύχρωμα κορδελάκια, τα δέντρα της -δήθεν- αθωότητας ενός κόσμου που όλοι ξέρουμε ότι δεν ήταν και τόσο αθώος;

Ή Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά της αλήθειας μας… της δικής μας προσωπικής και κοστοβόρας αλήθειας;

Διότι σήμερα είμαστε πιο ελεύθεροι από ποτέ να απορρίψουμε κάθε τι που δεν επιθυμεί η καρδιά μας, κάθε τι που δεν γεννιέται ως αλήθεια μέσα μας… κάθε σύμβαση και κάθε πρέπει. Όσο κι αν αυτό μπορεί να μας βγάλει, προσωρινά, από τη βολή μας. Όσο κι αν θα κληθούμε να πληρώσουμε το -μπορεί και σκληρό- τίμημα.

Χρόνια μας Πολλά.




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αγιογραφώντας την Θεοτόκο - κείμενο της αγιογράφου Μαρίας Σκηνίτη

Ο εικονογραφικός τύπος της Θεοτόκου εικονίζεται στον χώρο της Εκκλησίας στο τέμπλο του Ναού και μέσα στο Ιερό σαν πλατυτέρα, μεσολαβήτρια ανάμεσα στους ανθρώπους και τον Χριστό. Όλοι οι εικονογραφικοί τύποι της Θεοτόκου είναι παραλλαγή της Πλατυτέρας και της Οδηγήτριας. Η παράδοση θέλει τον Απόστολο Λουκά να την ζωγραφίζει πρώτος. Το «σοβαρό και γλυκό εικόνισμα», όπως αποκαλεί ο Φώτης Κόντογλου την εικόνα Της, δεν έχει κανέναν εικαστικό χαρακτήρα. Το πρόσωπό Της λεπτό, με βλέμμα που χαρακτηρίζεται από χαρμολύπη, μακριά λεπτά φρύδια σε σκουροκόκκινη απόχρωση, λεπτή μύτη, μικρό στόμα και ο κεκρύφαλος, το μαντήλι δηλαδή, κρύβει τα μαλλιά της. Λαιμός μακρύς, λεπτά χέρια και μικρά αυτιά. Τα γεμάτα χαρμολύπη μάτια Της κοιτάζουν με αγάπη και εγκαρτέρηση, η λεπτή μύτη δείχνει ευθύτητα και αρχοντιά, τα λεπτά χείλη, εγκράτεια και σοβαρότητα. Τα καλυμμένα μαλλιά, σωφροσύνη και σεμνότητα. Το χρώμα του ρούχου Της, βαθύ κόκκινο. Τρία αστέρια που φέρει πάντα, ένα στο κεφάλι

Γενεές δεκατέσσερεις ή τι γυρεύουν μερικές πόρνες και μοιχαλίδες στην γενεαλογία του Ιησού;

Γιατί στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου αναφέρονται ανάμεσα σε τόσους άνδρες και τέσσερεις προγόνισσες του Ιησού; Υπάρχει κάτι που «δεν πάει καλά» με εκείνες; Μήπως κάτι θέλει να μας πει ο Ευαγγελιστής και βεβαίως η Εκκλησία που επέλεξε να διαβάζεται αυτό το απόσπασμα μια Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα; Την Κυριακή προ των Χριστουγέννων η Εκκλησία τιμά τους άγιους προπάτορες, την γενεαλογία του Χριστού. Από Αδάμ την διαβάζουμε στον Λουκά και από Αβραάμ στον Ματθαίο. Το Ευαγγέλιο του Λουκά ξεκινά από τον Ιωσήφ τον μνηστήρα της Μαρίας, αναφερόμενο στις γεννήσεις: «Καὶ αὐτὸς ἦν ὁ Ἰησοῦς ὡσεὶ ἐτῶν τριάκοντα ἀρχόμενος, ὤν, ὡς ἐνομίζετο, υἱὸς Ἰωσήφ, τοῦ Ἡλί» [1] και του του Ματθαίου από τον Αβραάμ: «Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ Δαυΐδ, υἱοῦ Ἀβραάμ». [2] Στόχος βεβαίως των Ευαγγελιστών, οι οποίοι πρώτα απευθύνουν τα κείμενά τους στις κοινότητες των εξ Ιουδαίων Χριστιανών, είναι να πείσουν ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο αναμενόμενος Μεσσίας και ότι στο πρόσωπό Του εκπληρώνονται οι προφητείες τη

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος...

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο ποιμένας των ποιμένων... Ο χρυσόλαλος, ο μελίρρυτος, ο αηδονόλαλος, ο πολυγραφότατος, ο ηδύφθογγος, ο μελιστάλαχτος, ο μελίφθογγος, ο ακάματος, ο διδακτικός, ο ερμηνευτής, ο Θεολόγος, ο Θεόσοφος, ο πολυεπίκαιρος, ο ευθύβολος, ο εύστοχος, ο ακριβής, ο ορθόφρων, ο παραινετικός, ο συγχωρητικός, ο εκκλησιαστικός, ο μυστηριακός, ο ευχαριστηριακός. Ο αγαπημένος άγιος… Δυο λόγια* για το ποιμαντικό έργο ετούτου του επιστήμονα της ιεροσύνης, ευγνωμοσύνης ένεκα… Ο ποιμαντικός βίος του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου από τις πηγές Η Βυζαντινή ιστορία και χρονογραφία παραθέτει πολλαπλές αναφορές στο ποιμαντικό έργο του Χρυσοστόμου. Χαρακτηριστικά, ο Θεοφάνης ο Ομολογητής γράφει: «Ιωάννης δε, ο μέγας διδάσκαλος, κατεφώτησεν ου μόνον την εκκλησίαν Κωνσταντινουπόλεως, αλλά και Θράκης και Ασίας και Πόντου, ώστε και προ της αγίας εν Χαλκηδόνι συνόδου των εκκλησιών τούτων ο Κωνσταντινουπόλεως ήρχεν.» [1] . Ο εκκλησιαστικός Ιωάννη